2015. július 1., szerda

In memoriam Prof. dr. Bejczy Antal

(Néhány mondat, egy regényes baráti beszélgetésből)

2015. június 25-én 85 éves korában, Kaliforniában hosszan tartó súlyos betegségben elhunyt Bejczy Antal professzor, fizikus, a mars-járó robot alkotócsoportjának vezetője, nyugalmazott tanszékvezető egyetemi tanár. 

Bejczy Anti bácsi - fiaimmal 2006-ban, Besnyőn 
A kalocsai jezsuita gimnáziumban osztályelsőként érettségizett. A Jézus Társaságában filozófiai és teológiai tanulmányokat végzett, s sokszor mondta büszkén, hogy ottani énekkarában Gyulai Endre emeritus Szeged-Csanádi megyéspüspök is énekelt. Bejczy professzor úr kalocsai ballagási beszédében „antidemokratikus felhangokat” vélt felfedezni a kalocsai kommunista városvezetés. A kitűnően érettségizett fiatalember ezért nem nyert felvételt az egyetemre, így fizikai munkásként kellett dolgoznia. Később, a sors iróniája mégis egyetemistává tette. Erről így mesélt egyik Besnyőn tett látogatása alkalmával.
 
A besnyői plébániatemplom tatarozás előtt és után...
(Besnyőre szívesen jött, hiszen gyermekkori emlékei is idevonzották. A Magyarok Nagyasszonya - tiroli stílusú – besnyői plébániatemplom külső felújítását is prof. dr. Bejczy Antal adományából - három hónapig tartó, példás ingyenmunkával - végezte el a falu lakossága, néhai Csoknyai György szervezésében. A professzor úr, édesapja Bejczy Jenő emlékére újíttatta fel az istenházát. Az egykori uradalmi főintéző ugyanis, a szétlőtt templomot 1947. augusztus 15.-re tökéletesen helyreállíttatta. Az 1897-ben, Wimpffen Szigfrid Gróf megrendelésére, Báró Ferstl Miksa bécsi építész által tervezett templomot Shvoy Lajos megyéspüspök szentelte újra a háború után…)

– „Debrecenbe mentem felvételizni az egyetemre. Legnagyobb meglepetésemre az ercsi-i nyilasok egyik vezetője, mint a Kommunista Párt delegáltja ült az felvételi elnökség asztalánál. Megismert, hiszen édesapám, Bejczy Jenő a Gróf Wimpffen uradalom főintézője volt az orosz megszállás előtt. Ercsihez, mint uradalmi központhoz tartozott szülőfalum Sinatelep, és a mai Besnyő is. Mindenki mindenkit ismert. Azonnal elutasították a felvételemet. Gyárba kerültem fizikai munkásnak. Ott, egy alkalommal az üzemvezető magához rendelt. Az irodájába mentem, ahol nagy meglepetésemre leültetett, és tőle szokatlan módon üzletet ajánlott. - Tudom, hogy maga Bejczy nagy katolikus és vannak ismeretségei – mondta.  Ha a gyerekeim mellé szerez egy kirúgott apácát, akkor én magát berakatom az egyetemre. Így is lett… én apácát szereztem, ő egyetemi felvételt. A budapesti Műszaki Egyetem villamosmérnöki karának hallgatója lettem. 1956-ban eszembe sem jutott, hogy elmenjek Magyarországról. Azonban, történt egy olyan incidens, ami miatt mégis elhatároztam, hogy disszidálok. A Dunára nézett a lakásom ablaka. Egyik reggel - még tartott a forradalom -, kinyitottam az ablakot, és gyönyörködtem a Várban, a Dunában… amikor egy orosz tank az ablakra irányította a csövét. Alig volt időm kiszaladni. A tank belőtt a lakásba. Ekkor határoztam el, hogy elmegyek… mert ahol a saját lakásomba belőhet egy idegen tank, az nem otthon. Norvégiába mentem. Oslóban fizikából doktoráltam és egy féléves ösztöndíjat kaptam az Egyesült Államokba. Ott ragadtam. Az Amerikai Űrkutatási Hivatal (NASA), vezető kutatójaként, a California Institute of Technology, illetve a St. Louis-i Washington Egyetem Robotika Tanszékének a vezetője lettem… (...)  Először a hatvanas évek végén jöttem haza. Itt Besnyőn akkor már a TSZ-ben dolgozott édesapám, aki kért, hogy menjek be a TSZ elnökéhez, mert nagyon kíváncsi rám… Bementem. Egy nagyobb teremben fogadtak, és kérdezősködtek a munkámról, az űrkutatásról… kellemes beszélgetés után hazamentem és elmondtam Édesapámnak, hogy milyen kedves emberekkel találkoztam, és még a falakat is hatalmas virágcsokrokkal díszítették a tiszteletemre. Édesapám nagyot nevetett. Nem a te tiszteletedre fiam… a virágcsokrokkal csak eltakarták a Lenin és Marx képeket. Úgy látszik, még ők is szégyellik előtted.”…  


Bejczy Antal professzor az Óbudai Egyetem díszdoktora, valamint Ercsi és Fejér Megye Díszpolgára volt. A rekviem július 11-én a Los Angeles-i Szent István római katolikus templomban lesz. Hamvait a budapesti Szent István Bazilika kriptájában helyezik örök nyugalomra. 

Stoffán György